PALTA jähmettyi arvovaltakysymyksiin

"Toivon PALTA:n harkitsevan kantaansa vielä toistamiseen - vakavasti ja maltilla - se on nyt kaikkien osapuolten etu."

IAU esitti eilen Palvelualojen työnantajat PALTA:lle siirtävänsä 17. helmikuuta ilmoittamansa työtaistelut Finavian tytäryhtiö Airprossa, mikäli työnantaja palauttaa luottamusmiesten aseman ja korvaa työntekijöille tehdyt kiky-tunnit. Työtuomioistuin vahvisti päätöksellään 31.1., että yhtiössä ei ole voimassa työehtosopimusta, jossa näistä olisi toisin sovittu.

Lakkoa ei voi kuitenkaan yksipuolisesti siirtää, joten IAU odottaa edelleen PALTA:n kantaa asiaan. Siirtäminen vaikuttaa olevan työnantajapuolelle kuitenkin vaikea arvovaltakysymys. Eilen illalla julkaisemassa tiedotteessaan PALTA ilmaisi asian siten, että IAU:n ehdotus lakon siirtämisestä ei ole "toteuttamiskelpoinen".

- Toteuttamiskelpoisuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Se on yksin työnantajapuolen päätettävissä. Kielteisellä kannallaan työnantajaliitto koettaa kiertää työehtosopimuksen normaalin jälkivaikutuksen, johon liittyvät neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta sekä mm. luottamusmiesten aseman tunnustaminen. Toivon PALTA:n harkitsevan kantaansa vielä toistamiseen - vakavasti ja maltilla - se on nyt kaikkien osapuolten etu, toteaa IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari.