| Mediatiedote |

Ennakkoilmoitus työnseisauksista 2.5.

Ilmailualan Unioni IAU * 17.4.2025

Ilmailualan Unioni IAU järjestää neljän tunnin mittaisia työnseisauksia useissa eri yrityksissä perjantaina 2.5. Työnseisaukset toteutetaan pääsääntöisesti siten, että työntekijät aloittavat työnsä neljää tuntia myöhemmin kuin heidän työvuoronsa kyseisenä päivänä muutoin alkaisi. Työnseisausten piirissä on arviolta yhteensä yli 600 työntekijää, jotka vastaavat Finnairille tuotettavista maahuolinta- ja ateriapalveluista sekä sen lentokoneiden korjaus- ja huoltotöistä. Lisäksi vaikutukset ulottuvat myös muiden lentoyhtiöiden maahuolintaan.

IAU on käynyt Palvelualojen työnantajat PALTA:n kanssa tuloksettomia neuvotteluja tammikuun loppupuolelta alkaen Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamiseksi. Neuvotteluosapuolten perustavaa laatua oleva näkemysero koskee sitä, onko yleisen työmarkkinatason alle jäävälle sopimusratkaisulle enää perusteita.

Yllä olevassa kuviossa sopimusalalla tehdyt palkankorotukset on suhteutettu yleisen työmarkkinatason mukaisiin korotuksiin vuosien 2019–2024 aikana. Koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan lentoliikenteelle aiheuttaneen kaksoiskriisin takia palkankorotuksia ei toteutettu lainkaan vuosina 2021 ja 2022, jonka vuoksi sopimusalalla jäätiin 4,3 % jälkeen yleisestä ansiokehityksestä. Finnairin vertailukelpoinen liiketulos kääntyi positiiviseksi vuoden 2023 aikana.

Yhtiön työehtosopimusneuvotteluissa tavoittelema ”yleinen linja” johtaisi siihen, että uudella sopimuskaudella sopimusalan suhteellinen ero yleiseen työmarkkinatasoon kasvaisi edelleen 0,1 prosenttiyksikön verran jokaisena sopimusvuotena jo aiemmin syntyneen 4,3 %:n eron päälle.

IAU:n tavoitteena on, että sopimusalan työehdot saavuttavat sopimuskauden aikana uudelleen yleisen työmarkkinatason ja määräaikaiseksi tarkoitetut säästötoimet päättyvät. Tavoitteen toteutuessa IAU kuitenkin hyväksyy, että sopimusalan pysyviksi kustannussäästöiksi jäävät sekä yleisen työmarkkinatason alle jääneen ansiokehityksen muodostama osuus vuosien 2021–24 ajalta, että uuden sopimuskauden kohdalta vielä avoin osuus.

Lisätietoja: Finnairin ja IAU:n keskeiset näkemyserot sopimusneuvottelujen lähtökohdista ja tavoiteltavasta lopputuloksesta