Sovintoehdotus hylättiin - perjantain ja maanantain työnseisaukset toteutuvat
IAU:n ammattiosastot ovat hylänneet yksimielisesti sovittelijan antaman sovintoehdotuksen Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamiseen liittyvän työriidan ratkaisemiseksi. Ehdotuksessa ei huomioitu millään tavoin työntekijäpuolen asettamia tavoitteita yleisen työmarkkinatason saavuttamiseksi ja säästötoimien päättämiseksi tulevan sopimuskauden aikana. Sovintoehdotuksen hylkääminen ei tullut yllätyksenä työriidan osapuolille eikä sovittelijalle.
| Lentoliikenteen palvelut |
Sovittelun kulku
Sivutoimisena sovittelijana työriidassa toiminut Nina Pärssinen antoi sovintoehdotuksensa työriitaan neljän sovittelutapaamisen jälkeen ilman, että sovittelussa tuli riittävällä tavalla huomioiduksi työriitalakiin kirjattu menettelytapa sovinnon aikaansaamiseksi:
Sovittelutoimessaan sovittelijan on, otettuaan perusteellisesti selkoa riidasta ja sen arviointiin olennaisesti vaikuttavista seikoista sekä riitapuolten vaatimuksista, koetettava saada riitapuolet täsmällisesti määrit-telemään riitakohdat ja rajoittamaan ne mahdollisimman vähiin sekä pyrittävä johtamaan riitapuolet sovintoon lähinnä heidän omien ehdotustensa ja tarjoustensa perusteella, joihin sovittelijan on ehdotettava sellaisia myönnytyksiä ja tasoituksia, mitä tarkoituksenmukaisuus ja kohtuus näyttävät vaativan.
Tämän vuoksi IAU:n neuvottelukunta kertoi sovittelijalle useaan otteeseen kantanaan, ettei näistä lähtökohdista tehdyllä sovintoehdotuksella ole edellytyksiä tulla hyväksytyksi työntekijäpuolelta.
Sovintoehdotus
Jos työehtosopimus uudistettaisiin sovintoehdotuksen pohjalta, suhteellinen ero yleiseen työmarkkinatasoon tulisi kasvamaan kolmivuotisen sopimuskauden jokaisena vuonna noin 0,1 prosenttiyksikön verran jo aiemmin syntyneen 4,3 %:n eron päälle.
Ero syntyi, kun sopimusalalla luovuttiin vuosina 2021 ja 2022 yleisen työmarkkinatason mukaisista palkankorotuksista koronapandemian lentoliikenteelle aiheuttaneiden haasteiden vuoksi.
Sovittelussa IAU esitti tämän huomioimista sovintoehdotuksessa siten, että uuden sopimuskauden aikana työehdot saavuttaisivat yleiseen työmarkkinatasoon nähden aiemman suhteellisen asemansa.
Näitä erityisolosuhteita ei sovintoehdotuksessa huomioitu kuitenkaan lainkaan. Sen sijaan sovittelijan tekemään ehdotukseen sisältyi mm. työnantajapuolen ajama äitiysvapaan palkkaa koskeva muutos, joka kustannettaisiin muita työehtoja heikentämällä, sekä työryhmäkirjaus, joka vesittäisi IAU:n henkilökohtaiseen palkanosaan esittämät muutokset.
Pyrrhoksen voitto työnantajapuolelle
Annettu sovintoehdotus täytti työnantajapuolen sopimuskierrokselle asettamat tavoitteet, mutta ei johtanut työrauhaan. Toisaalta sitä se ei sovittelusta välttämättä hakenutkaan, vaan perusteita uhriutua asiassa, ja siirtää sen myötä vastuuta työntekijäpuolelle.
PALTA riensi tiedottamaan asiasta sen suuntaisesti jo maanantaina:
”IAU tavoittelee alalle muita aloja korkeampaa palkkaratkaisua ja pyrkii painostamaan työnantajapuolta lakolla osoittaen samalla täydellistä piittaamattomuutta matkustajista tai lentoliikenteen sujuvuudesta. Olemme pettyneitä, että jälleen kerran työntekijäpuoli on turvautumassa lakkokeinoon ratkaisuhakuisen neuvottelun sijaan.”
IAU:lle työnantajayhdistyksen ehdotus keskinäisten neuvottelujen aloittamisesta käy, kunhan ratkaisua haetaan toimialakohtaisesti ja huomioiden työntekijäpuolen edellisinä sopimuskausina tekemät vastaantulot. Käytännössä ehdotus on vastaava, jonka myös sovittelija ehti tehdä työriidan osapuolille jo sovittelun aikana, mutta tuolloin PALTA halusi pitää kiinni sovittelun jatkamisesta.
Työnseisaukset toteutuvat
Työriidan ratkaisemiseksi käydyn sovittelun jäätyä tuloksettomaksi työnseisaukset toteutuvat perjantaina 2.5. ja maanantaina 5.5. aiemmin annettujen ennakkoilmoitusten mukaisesti:
ENNAKKOILMOITUKSET TYÖNSEISAUKSISTA Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen soveltamisalalla järjestetään työnseisauksia seuraavasti: PERJANTAI 2.5. | Aviator Airport Services Finland Oy | DHL Supply Chain Finland Oy | Finnair Kitchen Oy | Finnair Technical Services Oy | GA Telesis Oy | Nordic Regional Airlines Oy | TCR Finland Oy |MAANANTAI 5.5. | RTG Ground Handling Oy |
- työntekijät aloittavat työnsä neljää tuntia myöhemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä muutoin alkaisi,
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (1.5.), lopettavat työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (2.5.) muutoin päättyisi.
| Finnair Oyj | Finnair Cargo Oy | Swissport Finland Oy |
- työntekijät aloittavat työnsä neljää tuntia myöhemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä muutoin alkaisi,
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (4.5.), lopettavat työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (5.5.) muutoin päättyisi.
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen.
Juhani Haapasaari