26.6.2025 * N:o 28 (493) *
Työantajapuoli kiillottaa julkikuvaansa harhaanjohtavilla väitteillä
| Lentoliikenteen palvelut |
Lentoliikenteen palveluja koskevan työriidan pitkittyessä työnantajapuoli on julkaissut tihenevään tahtiin työntekijäpuolta syyllistäviä tiedotteita, joissa kerrotut asiat eivät pidä kaikilta osin paikkaansa.
Taustalla PALTA:n yksipuolinen linjaus
Työriita on kulminoitunut kysymykseen siitä, tuleeko säästötoimina vuosina 2021 ja 2022 toteuttamatta jääneet palkankorotukset huomioida tulevalla sopimuskaudella. Työnantajapuolen kielteinen suhtautuminen asiaan on sidoksissa PALTA:n hallituksen linjaukseen, jonka se on tehnyt jo ennen neuvottelukierroksen alkua. Siinä edellytetään kaikkien neuvottelujen päätyvän korkeintaan ”yleisen linjan” mukaiseen palkkaratkaisuun eli siihen, mitä Teknologiateollisuuden työnantajien ja Teollisuusliiton välillä sovitaan.
Linjauksessa on sivuutettu täysin lentoliikenteen sopimusalojen poikkeuksellinen lähihistoria, minkä vuoksi työriita Finnairin lentäjien kanssa jatkui yli puoli vuotta, ja josta juontaa juurensa myös käsillä oleva lentoliikenteen palveluja koskeva työriita.
PALTA:n hallituksen puheenjohtajan paikka on ollut tämän vuoden alusta lukien Finnairin toimitusjohtajalla, joten aiemmin tehtyyn linjaukseen ei ole edelleenkään mahdotonta tehdä kompromisseja sallivaa tarkistusta. Toistaiseksi työnantajayhdistyksessä on kuitenkin keskitytty oman julkikuvan kiillottamiseen, osin kyseenalaisin väittein.
”Yleisestä linjasta on sovittu”
Työnantajapuolen tiedotuksessa on ylläpidetty narratiivia, jonka mukaan työmarkkinoilla olisi syntynyt yhteisymmärrys yleiseen linjaan liittyvästä vientivetoisesta työmarkkinamallista, tai jopa niin, että tästä olisi sovittu työmarkkinajärjestöjen välillä.
Tosiasiassa kysymys on vain työnantajapuolen yksipuolisesti esittämästä tavoitteesta. SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta on kommentoinut tilannetta lentoliikenteen palveluja koskevan työriidan osalta keskiviikkona 25.6. julkaistussa blogikirjoituksessa:
– Näin ei ole. Palta pyrkii nyt itsepäisesti johonkin, mitä ei ole sovittu, vaikka se on Finnairille ja sen asiakkaille vahingollista. … On siis mahdollista, sallittua ja suotavaa tehdä ratkaisuja, jotka huomioivat toimialojen ja yritysten tarpeet. Näin pitäisi Paltan toimia IAU:n kanssa ja päästää panttivangikseen ottamansa Finnair palvelemaan asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla, Eloranta kirjoittaa.
”IAU:n kanssa on sovittu”
PALTA on väittänyt useaan otteeseen sopineensa IAU:n kanssa, ja viimeksi eilen julkaisemassaan tiedotteessa, että koronavuosien säästöjen takia tekemättä jääneitä korotuksia ei tulla myöhempinä vuosina kompensoimaan. Pöytäkirjan teksti, johon PALTA ilmeisen epämääräisesti viittaa, on seuraava:
Tällä työehtosopimuksen tulkintapöytäkirjalla työehtosopimusosapuolet toteavat yhteisen tulkintansa siitä, että mahdollisissa myöhemmissä työehtosopimusratkaisuissa sovittavat palkankorotukset tullaan laskemaan ja toteuttamaan vuoden 2020 perustaulukkopalkkojen päälle.
Jos tarkoitus olisi ollut sopia, että tulevat palkankorotukset eivät voisi ylittää yleistä linjaa, kuten PALTA:n on tarkoitus tiedotuksellaan todistella, pöytäkirjatekstissä tämä olisi tullut huomioida sopimisen sijasta esimerkiksi seuraavasti:
…myöhemmissä työehtosopimusratkaisuissa palkankorotukset noudattavat Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n ja Teollisuusliitto ry:n välisiä palkkaratkaisuja...
”IAU vaatii takautuvia korvauksia”
Kolmas PALTA:n palkankorotuksiin liittyvä ja alati toistuva väite on ollut, että IAU vaatisi väliin jääneistä korotuksista takautuvia korvauksia. Tämäkään väite ei pidä paikkaansa.
Työriidan ratkaisuksi IAU voi hyväksyä kompromissin, johon ei kuulu toteuttamatta jääneiden palkankorotusten vuoksi aiheutuneiden ansiomenetysten kompensointia jälkikäteen, mutta siihen tulee sisältyä elementtejä, joilla jälkeenjääneisyyttä työntekijöiden ostovoimassa on mahdollista kuroa kiinni.
”Lainsäädäntö estää sopimasta muuta”
Työnantajapuoli on käyttänyt verukkeenaan myös tämän vuoden alussa voimaan tulleita työriitalain muutoksia pitääkseen kiinni yksipuolisista linjauksistaan. PALTA:n mukaan muutokset tarkoittavat käytännössä sitä, että sovittelussa ei ole mahdollista tehdä yleisen palkankorotustason ylittäviä sopimusratkaisuja.
Tällä tulkinnalla PALTA katsoo saavuttaneensa immuniteetin työntekijöiden vaatimuksia vastaan. Jos varsinaisissa neuvotteluissa ei ole halua tyytyä kompromisseihin, työntekijäpuolen painostusmahdollisuudeksi jää työnseisauksia koskevien ennakkoilmoitusten antaminen. Tämä johtaa sovitteluun, josta sovittelijan on mahdollista antaa ainoastaan työnantajapuolen tahtoa mukaileva sovintoehdotus. Sovittelijalle tämä ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto, kuten PALTA antaa ymmärtää omia tavoitteitaan pönkittääkseen.
Lakimuutoksen esitöissä todetaan, että sovittelujärjestelmältä edellytetään puolueettomuutta. Työmarkkinoiden valtatasapainoa toisen osapuolen eduksi muuttavat muutokset olisivat Suomea sitovien kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden ja perustuslain vastaisia. Sovittelijan harkintavallassa olisi, kuinka kansantalouden kokonaisetu yhteensovitetaan työnantaja- ja työntekijäpuolen vaatimuksiin. Sovittelijan toimintaedellytykset turvataan yleisluontoisella sääntelyllä, joka ei rajoita sovittelijan mahdollisuuksia etsiä kuhunkin työriitatilanteeseen sopivia ratkaisuja.
Lisäksi työriitalaissa on säilynyt edelleen kirjaus, jonka perusteella sovittelu voidaan keskeyttää, mikäli sovittelija katsoo, että edellytykset sovintoehdotuksen esittämiseen puuttuvat. Työriitalain uudistuksen aikaan työministerinä toiminut Arto Satonen on kuvaillut asiaa lain esitöihin nähden hieman ristiriitaisin sanakääntein:
”Totta kai on niin, että sopijaosapuolet voivat keskenään sopia mitä tahansa, mutta silloin kun mennään sovittelijan kautta, silloin pysytään tässä viennin päänavauksessa.”
IAU on esittänyt ratkaisun hakemista työriitaan myös tältä pohjalta. Kompromissiin sisältyisivät erilliset neuvottelut palkankorotuksista niissä yrityksissä, joissa korotuksia ei toteutettu lainkaan vuosina 2021 ja 2022. Muilta osin työriitaan haettaisiin sovintoa sovittelun kautta, johon sisältyisivät myös yleisen työmarkkinatason mukaiset palkankorotukset. Toistaiseksi työnantajapuoli on tyrmännyt tämän etenemistien.
”Lentäjät tyytyivät yleiseen linjaan”
Finnairin lentäjien työehtoja koskevaa työriitaa soviteltiin marraskuusta toukokuun alkuun, jonka jälkeen osapuolet jatkoivat neuvotteluja keskenään. Neuvottelutulos työehtosopimuksen uudistamisesta saavutettiin kesäkuun alkupuolella.
Lentoliikenteen palveluja koskevassa työriidassa PALTA on vedonnut myös siihen, että Finnairin lentäjien kanssa uudistettu työehtosopimus noudattaisi yleistä linjaa. Vertailu lentäjien kanssa saavutettuun sopimukseen ei ole kuitenkaan relevantti peruste vaateille lentoliikenteen palveluja koskevassa työriidassa. Lentäjien työriidassa ei ollut kysymys palkankorotuksista, koska aiemmin tehdyt säästöt eivät liittyneet niihin, vaan tekstikysymyksiin.
Tosiasiassa lentäjien kanssa saavutettu neuvottelutulos on 40 sivun mittainen, eikä ole muutoinkaan perusteltua sanoa sen noudattavan yksiselitteisesti yleistä linjaa.
Sovittelu ja ennakkoilmoitukset työnseisauksista
Sovittelija on ilmoittanut jatkavansa työriidan sovittelua niin pitkään kuin edellytyksiä sen jatkamiselle on. Seuraava sovittelutapaaminen on tänään kello 10 alkaen.
IAU on antanut ennakkoilmoitukset työnseisauksista, jotka toteutuessaan järjestetään keskiviikkona 2.7., perjantaina 4.7. ja maanantaina 7.7. alle olevien ennakkoilmoitusten mukaisesti. Lisäksi ennakkoilmoituksia on annettu 16.–23.7. väliselle ajanjaksolle mahdollisesti ajoittuvista työnseisauksista.
* * *
Ennakkoilmoitus työnseisauksista keskiviikkona 2.7.
Keskiviikkona 2.7. työnseisaukset järjestetään seuraavasti (ellei myöhemmin toisin ilmoiteta):
| Aviator Airport Services Finland Oy | Finnair Oyj | Finnair Cargo Oy | Finnair Kitchen Oy | RTG Ground Handling | Nordic Regional Airlines Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, aloittavat työvuoronsa neljää tuntia työvuoroluettelonsa mukaisen alkamisajan jälkeen, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, päättävät työvuoronsa neljää tuntia aikaisemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro muutoin päättyisi
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (1.7.), päättävät työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (2.7.) muutoin päättyisi
| Swissport Finland Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen
| Finnair Technical Services Oy | DHL Supply Chain Finland Oy | GA Telesis Oy | TCR Finland Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen.
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (1.7.), päättävät työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (2.7.) muutoin päättyisi
* * *
Ennakkoilmoitus työnseisauksista perjantaina 4.7.
Perjantaina 4.7. työnseisaukset järjestetään seuraavasti (ellei myöhemmin toisin ilmoiteta):
| Aviator Airport Services Finland Oy | Finnair Oyj | Finnair Cargo Oy | Finnair Kitchen Oy | RTG Ground Handling | Nordic Regional Airlines Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, aloittavat työvuoronsa neljää tuntia työvuoroluettelonsa mukaisen alkamisajan jälkeen, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, päättävät työvuoronsa neljää tuntia aikaisemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro muutoin päättyisi
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (3.7.), päättävät työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (4.7.) muutoin päättyisi
| Swissport Finland Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen
| Finnair Technical Services Oy | DHL Supply Chain Finland Oy | GA Telesis Oy | TCR Finland Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen.
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (3.7.), päättävät työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (4.7.) muutoin päättyisi
* * *
Ennakkoilmoitus työnseisauksista maanantaina 7.7.
Maanantaina 7.7. työnseisaukset järjestetään seuraavasti (ellei myöhemmin toisin ilmoiteta):
| Aviator Airport Services Finland Oy | Finnair Oyj | Finnair Cargo Oy | Finnair Kitchen Oy | RTG Ground Handling | Nordic Regional Airlines Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, aloittavat työvuoronsa neljää tuntia työvuoroluettelonsa mukaisen alkamisajan jälkeen, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, päättävät työvuoronsa neljää tuntia aikaisemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro muutoin päättyisi
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (6.7.), päättävät työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (7.7.) muutoin päättyisi
| Swissport Finland Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen
| Finnair Technical Services Oy | DHL Supply Chain Finland Oy | GA Telesis Oy | TCR Finland Oy |
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat ennen kello 12:00, päättävät työvuoronsa neljää tuntia ennen työvuoroluettelon mukaista päättymistä, ja
- työntekijät, joiden työvuorot alkavat kello 12:00 tai sen jälkeen, aloittavat työvuorot neljää tuntia työvuoroluettelon mukaisen alkamisajan jälkeen.
- poikkeuksena yövuoroa tekevät työntekijät, joiden työvuoro on alkanut edellisen vuorokauden puolella (6.7.), päättävät työnsä neljää tuntia aiemmin kuin heidän työvuoroluettelonsa mukainen työvuoro kyseisenä päivänä (7.7.) muutoin päättyisi
Juhani Haapasaari